- info@aktiv.com.tr
- +90 212 465 07 65
Yeşilkart Sigortası
Yeşil Kart Sistemi olarak bilinen uluslararası motorlu taşıt sigorta sertifikası sistemi, 01.01.1953’te yürürlüğe girmiştir. Bu sistemin amacı, ülkeler arasında seyahat eden motorlu taşıt kullanıcılarına yardımcı olmak ve ayrıca ilgili motorlu taşıt kullanıcılarının seyahat ettikleri ülkelerde neden oldukları kazaların sonucunda zarar görenlerin korunmasını sağlamaktır. Buna göre:
·Trafik kazasının meydana geldiği ülke, kazaya neden olan motorlu taşıt kullanıcısının sürekli yaşadığı ülke olmasa dahi, verilen zarar karşılanacaktır.
·Bir motorlu taşıt işleteni, ziyaret ettiği her ülkenin sınırında ayrı bir sigorta poliçesi yaptırma gereksinimi duymayacaktır.
Elli yılı aşkın süredir uluslararası düzeyde varlığını sürdüren Yeşil Kart Sisteminin başarısı tartışmasız olup, anılan sistem temel amaçlarına fazlasıyla ulaşmıştır. Şu an sisteme 45 ülke dahildir.
Yeşil Kart Sigorta Sertifikasının sigorta ettirene verilmesi, ilke olarak bir zorunlu motorlu taşıt sorumluluk sigortasının düzenlenmiş olması şartına bağlıdır.

Yeşil Kart Sistemi’nin işleyişini sağlamak, yani Yeşil Kart Sistemi dahilinde herhangi bir ülkeye kayıtlı motorlu bir taşıtın ülkesi dışında neden olacağı trafik kazası sonucu ortaya çıkan maddi ve/veya bedeni zararları karşılayabilmek amacıyla, sisteme dahil ülke hükümetleri tarafından tanınan Yeşil Kart büroları kurulmuştur.
Kendi ülkesinin Yeşil Kart bürosuna üye olmak kaydıyla, ulusal sigorta şirketleri kendi ülkelerinin dışına seyahat edecek araçlara Yeşil Kart Sertifikası düzenler.
Sigorta ettirene verilen orijinal kart, yeşil olmalıdır. İki kopya şeklinde düzenlenir ve üzerinde kazıntı veya silinti bulunamaz. Yeşil Kart Sistemi kapsamında kullanılan tüm Yeşil Kart sertifikaları, sisteme üye ülkelerin oluşturduğu Bürolar Konsey’i ( Council of Bureaux – COBx) tarafından belirlenen belirli bir şekilde olmak zorundadır.
Şu an sisteme dahil 46 ülke vardır. Prensip olarak yeşil kart sisteminin temelinde zorunlu motorlu taşıt üçüncü şahıs sigortasının varlığı ile sisteme dahil olan her ülkenin hükümeti tarafından tanınmış olan ve başka bir ülkede kayıtlı olan motorlu taşıtların sebebiyet verdikleri bedeni yaralanma ya da maddi zararı uluslar arası sigorta sertifikaları temelinde karşılayan ve isimleri motorlu taşıt büroları olan kurumlar var.
Uluslar arası sigorta büroları kendi ülkesi dışında seyahat eden araçlara yeşil kart sigortası tanzim eder. Orjinal kart yeşil olmalıdır,2 kopya halinde ve bunların üzerinde silinmeler olmamalıdır ve hiçbir bilgi herhangi bir biçimde değiştirilmiş olmamalıdır. Tüm yeşil kartlar aynı formattadır ve bu format ilgili BM komitesince onaylanan tek tip yeşil kart formatına uygun olarak BM tarafından onaylanmıştır.
Avrupa Ekonomik Bölgesi : üye 29 ülke ve İsviçre bölgesel bir birlik oluştururlar. Bu sebeble, yeşil kartın basılmış şeklinde bir kutu içerisinde gösterilirler. Bunun anlamı şudur,eğer yeşil kartı tanzim eden bir üçüncü ülke sigortacısı AEB’nin üye devletlerden bir tanesinin uluslar arası ibaresini silerse bu sanki tümünü silmiş anlamına gelir ve ilgili araç AEB’nin üyesi olan 29 ülke ve İsviçre ‘ye girişte bir sınır sigortası yaptırmak zorundadır ve bu sigorta tüm AEB ülkelerinde ve İsviçre’de geçerli olacaktır.
TARİFE – TALİMAT
01 Ocak 2015 TARİHİNDEN GEÇERLİ YEŞİL KART SİGORTA |
Yeşil Kart Sertifikası’na ait sigorta sözleşmesi ile sigortacı, Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası Genel Şartları’nın ikinci maddesinde belirtilen istisnanın hilafına sigortalıyı, Türkiye Motorlu Taşıt Bürosunun (TMTB) üyesi bulunduğu Yeşil Kart Sistemi dâhilindeki yabancı ülkelerde motorlu aracın işletilmesinden ötürü meydana gelecek sorumluluk hallerinden dolayı, olayın meydana geldiği ülkenin zorunlu mali sorumluluk sigortası limitleri dâhilinde güvence altına alır.
Aşağıdaki özel şartlar Yeşil Kart uygulamalarında ve sigortalı ile sigortacı arasındaki ihtilaflarda öncelikle uygulanır.
I-YILLIK PRİM TARİFESİ:
Araç |
Araç |
Araç Grubu * |
PRİMLER (EURO) |
|
Özel |
Tüzel |
|||
01 |
A |
Otomobil |
300 |
300 |
02 |
A1 |
Taksi |
500 |
500 |
03 |
M |
Minibüs (Sürücü dahil 10-17 koltuk) |
550 |
550 |
04 |
M1 |
Otobüs (Sürücü dahil 18-30 koltuk) |
700 |
700 |
05 |
E |
Otobüs (Sürücü dahil 31 ve üstü koltuk) |
850 |
850 |
06 |
C1 |
Kamyonet |
600 |
600 |
07 |
C |
Kamyon |
1.100 |
1.100 |
08 |
H |
İş Makinesi |
300 |
300 |
09 |
H1 |
Traktör |
50 |
50 |
10 |
F |
Römork (**) |
100 |
100 |
11 |
B |
Motosiklet ve Yük Motosikleti |
200 |
200 |
12 |
C |
Tanker |
1.100 |
1.100 |
13 |
C |
Çekici |
1.100 |
1.100 |
14 |
G |
Özel Amaçlı Taşıt |
700 |
700 |
15 |
K |
Tarım Makinesi |
300 |
300 |
( ** ) Bu Tarife ve Talimatta belirtilen Römork araç grubu, insan taşımada kullanılmayan römorkları ifade etmektedir. İnsan taşımada kullanılan römorklar Özel Amaçlı Taşıt kategorisinde değerlendirilecektir.
NOT: Yeşil Kart poliçesi araç kategori kodları ile Trafik poliçesi araç katagori kodlarının birebir aynı olması için aşağıdaki değişiklikler yapılmış ve 17.06.2015 tarihinde yürürlüğe alınmıştır.
1) 03,04,05 Araç gruplarındaki sürücü dahil koltuk sayısı güncellenmiştir.
2) Karavan araç grubu , Özel amaçlı taşıt araç grubu içerisine dahil edilmiştir.
3) Araç grup kodu 15’in tanımı Tarım Makinesi olarak güncellenmiş ve primi özel / tüzel kişiler için 300 EURO olarak belirlenmiştir.
II – İNDİRİMLER / ARTIRIMLAR
1. HASARSIZLIK İNDİRİMİ / HASARLILIK ARTIRIMI
Hasarsızlık sebebiyle prim indirimi ve hasar sebebiyle prim artırımı bu maddede yer alan basamak esasına göre uygulanır.
Basamak No |
Hasarsızlık İndirimi (%) |
Prim Artırımı (%) |
7 |
20 |
– |
6 |
15 |
– |
5 |
10 |
– |
4 |
– |
– |
3 |
– |
20 |
2 |
– |
40 |
1 |
– |
60 |
İşleten sıfatıyla ilk kez trafiğe çıkacaklar için prim artırımı ve indirimi içermeyen dördüncü basamak uygulanır.
Biten yıllık sigorta dönemi içinde herhangi bir tazminat talebinin yapılmadığı durumda, yenilenecek sigorta sözleşmesinde uygulanacak prim indirim oranı, biten sözleşmeye göre bir üst basamaktan belirlenir.
Diğer taraftan, sona eren sigorta sözleşmesinin süresi içinde meydana gelmiş her bir ayrı tazminat talebi için, yapılacak yenilemede uygulanacak prim artırımı, biten sözleşmenin bir alt basamağına göre belirlenir.
Prim basamağının tespitinin ardından poliçenin yürürlükte olduğu dönem içinde biten poliçe dönemine ilişkin hasar bildiriminin yapılması halinde; yürürlükteki poliçe, söz konusu duruma göre primsiz olarak düzeltilir ve bu durum yenileme poliçede bir alt basamaktan işlem yapılmak üzere dikkate alınır.
Prim indirimi veya tazminat ödemesi nedeniyle yapılan prim artırımı uygulaması işleteni takip eder.
Bir araç işletenine ait birden fazla motorlu aracın bulunması ya da birden fazla motorlu aracın bir teşebbüsün unvanı veya işletme adı altında veya bu teşebbüs tarafından kesilen biletle işletilmesi halinde, her bir araç için ayrı sigorta sözleşmesi yaptırılır ve uygulanacak olan prim basamağı her bir araç için münferit olarak tespit edilir.
Prim basamağının tespiti amacıyla, sigortalı; adına tescili yapılmış araçlarda araç ruhsat suretini, satışı gerçekleşen ancak henüz adına tescil edilmeyen araçlarda noter satış senedini veya faturayı veya sigorta şirketi tarafından talep edilecek gerekli belgeyi ibraz etmekle yükümlüdür.
Sigortalıya ait son poliçe bilgilerinin sigortacı tarafından TRAMER veri tabanından kontrol edilememesi durumunda sigortalı, son poliçe örneğini sigorta yaptıracağı şirkete ibraz eder.
Sigorta şirketi, sigortalı tarafından ibraz edilen belgelere ve TRAMER’ den alacağı hasar durum belgesine bağlı olarak sigorta sözleşmesine uygulanacak indirim ve artırım oranlarını belirler.
Prim basamağının tespiti amacıyla araç satış işlemini gösterir belgenin veya araç ruhsat suretinin ve gerekli durumlarda son poliçe örneğinin ibraz edilememesi durumunda prim basamağı, prim artırımı en yüksek olan basamakta yer alan prim oranına göre hesaplanır.
Sigorta şirketleri, hasarsızlık indirimi veya tazminat ödemesi nedeniyle prim artırımı uyguladıkları takdirde, sigorta sözleşmesinin üzerine hasar durum belgesinin tarih ve sayısını yazmak ve hasar durum belgelerini belge olarak veya elektronik ortamda en az üç yıl saklamak zorundadır.
İndirim ve artırım oranları, sigorta primine toplanarak uygulanmayıp ardı ardına uygulanır.
Kısa süreli sigorta ve kısa süreli sigorta sözleşmesini müteakip düzenlenecek yeni sigorta sözleşmesinin yıllık olması durumunda hasarsızlık indirimi uygulanmaz. Ancak, bu sözleşmelere hasar nedeniyle prim artırımı uygulaması yapılır.
2. FİLOYA ÖZEL İNDİRİM / ARTIRIM
Aynı vergi numarası , tc numarası altında toplanmak kaydıyla herhangi bir işletene ait araç sayısı beş ve üzerinde olan ve kullanım tarzı ayırımı yapılmaksızın kişi/kuruluş Filo olarak nitelenir ve düzenlenecek Yeşil Kart Sigortalarına aşağıda belirtilen oranlara karşılık gelen tarife uygulamaları yapılır.
Belirtilen tarife uygulaması, işletenin sigortalı/sigorta ettiren sıfatlarının birlikte değerlendirilmesi sonucu tespit edilmiş olup, işletenin Büro nezdinde mevcut geçmiş son üç yıla ait Hasar/Prim Oranının “underwriting year”esasına göre elde edilen sonuçları üzerine kuruludur.
Buna göre, adı geçen yönteme uygun Hasar/Prim Oranı anılan son üç yılın her döneminde:
– % 0 – % 50.00 arasında olan işletenlere % 25 indirim,
– % 50.01 – % 75.00 arasında olan işletenlere % 15 indirim,
– % 80 ve üzerinde olan işletenlere % 20 artırım
şeklinde uygulanır.
3. Hasarsızlık İndirimi / Hasarlılık Artırımı ile Filoya Özel İndirim / Artırımın aynı işletene ait araçta birleşmesi
halinde sigorta primi, yukarıda belirtilen hak kazanılmış her türlü indirim veya artırımın birbirleri üzerinden uygulanması sonucu elde edilir.
4. Filoya Özel İndirim / Artırıma konu olan araçlar için, işbu Tarifede öngörülen Kısa Süreli Prim Tarifesi
uygulanabilir.
3- KISA SÜRELİ PRİM TARİFESİ
Kısa süreli sigortada prim tutarı, dördüncü basamaktan hesaplanan yıllık primin % 20’sinden az olmamak kaydıyla aşağıda belirtilen oranlara göre tespit edilir.
15 güne kadar sigortalarda yıllık primin %20‘si
1 aya kadar sigortalarda yıllık primin %25‘i
2 aya kadar sigortalarda yıllık primin %35‘i
3 aya kadar sigortalarda yıllık primin %45‘i
4 aya kadar sigortalarda yıllık primin %55‘i
5 aya kadar sigortalarda yıllık primin %65‘i
6 aya kadar sigortalarda yıllık primin %75‘i
6 ayı geçen sigortalarda yıllık primin tamamı alınır.
4 – TALİMATLAR
1) Sigortalanacak olan taşıtın ruhsatnamesinde kayıtlı kategorisi:
Yeşil Kart Sertifikalarına yukarıdaki tarifenin araç kategori kodu bölümünde belirtilen kodlar yazılacak olup, araç grup kodu bölümünde belirtilen kodlar verilerin Tramer sistemine aktarımında kullanılacaktır.
2) Yeşil Kartın süre başlangıcı ve sonu hanelerindeki tek rakamlı gün ve ayların önüne sıfır rakamı konulacaktır. (1.1.2013 yerine 01.01.2013 gibi)
3) İkinci nüsha veya müteakip Yeşil Kart tanzimlerinde vade başlangıcı için tanzim tarihi vade sonu için ise, asıl Yeşil Kartın bitiş tarihi esas alınmalıdır.
Kayıp, çalıntı ve diğer zorunlu nedenlerden dolayı sigortalının Yeşil Kart orijinalini iade etmesinin mümkün olmadığı hallerde, sigortalıya yeni Yeşil Kart sigorta sertifikası tanzim edilebilmesi için, sigortalı tarafından kayıp veya çalıntı olduğu iddia edilen Yeşil Kartın ayrıntılarına da yer verildiği resmi otoritelerce tutulan bir tutanağın sigortacıya ibrazı gerekmektedir
4) Sigortalıya verilmeden önce tanzim sırasında sigortacı tarafından battal edilen veya mebdeinden iptal edilen Yeşil Kart asılları, bu işlemi yapan sigortacı tarafından saklanır. Ancak, battal veya iptal edilen yeşil kart sertifikasının TMTB tarafından talep edilmesi halinde, ilgili sigorta şirketi işbu kayıtları gecikmeksizin Büro’ya ulaştırmak zorundadır.
5) Türk plakalı olmayan ( yabancı plakalı ) araçlara Yeşil Kart tanzim edilemez.
6) Yeşil Kart Zeyilleri ve buna bağlı Yeşil Kart Sertifikaları tanzim edilirken sigortalı hanesine aracın ruhsat sahibinin ismine ve hemen altında da sigorta ettiren ibaresi ile aracı işletenin ismine ve adresine yer verilmesi ve aracın işleteni olduğunu ispatlar noterden tasdikli belgenin de zeyilname ekinde ilgili sigorta şirketince saklanması gerekir. İşletenin adına yer verilen Yeşil Kartlarda vade başlangıç tarihi hiçbir halde kira sözleşmesindeki başlangıç tarihinden önce olamaz. (İşleten sıfatının dikkate alınabilmesi için en az bir yıl süreli noter tasdikli kira sözleşmesinin olması gerekmektedir.)
7) Trafikten men ve noterden satış halleri dâhil Yeşil Kartlar hiçbir halde başka bir araca ve kişiye devredilemez.